OMEGA 3 → Jak kwasy omega 3 działają na organizm człowieka

26 Cze 13:34

Omega-3 – występowanie

Omega-3 to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które wchodzą w skład Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT). Przynależność do NNKT, których organizm nie potrafi samodzielnie syntetyzować, powoduje, że omega-3  muszą być dostarczona wraz z codzienną dietą lub suplementacją.

Kwasy omega-3 to zdrowe kwasy nienasycone, czyli posiadają płynną lub mazistą konsystencję. Zawarte są one w roślinach i rybach. Rodzinę omega-3 reprezentują następujące główne kwasy tłuszczowe: kwas linolenowy (ALA), eikozapentatenowy (EPA) oraz dokozaheksaenowy (DHA). Najzasobniejszy w ALA jest olej lniany. Wśród innych źródeł tego kwasu omega-3 możemy wymienić także migdały, olej sojowy. EPA i DHA to kwasy tłuszczowe zawarte w tłustych gatunkach ryb (np. śledzie, sardynki, łosoś), algach, tranie.

omega-3_łosoś_zastosowanie_działanie

Omega- 3 – działanie

Kwasy omega-3 zostały docenione głównie ze względu na swój pozytywny wpływ na układ sercowo – naczyniowy. Omega-3 obniżają poziom trójglicerydów, dzięki czemu zmniejszają ryzyko choroby miażdżycowej. Poza wpływem na profil lipidowy omega -3 obniżają także ciśnienie tętnicze krwi. Potwierdzeniem cudownego wpływu kwasów omega-3 na cały układ krążenia jest „paradoks eskimoski”. Okazuje się bowiem, że Eskimosi, których dieta jest wyskotłuszczowa, z dominacją kwasów omege-3, niezwykle rzadko zapadają na choroby układu sercowo – naczyniowego.

KwasDHA należący do omega-3 odpowiada za prawidłowy rozwój mózgu i tkanki nerwowej. Z tego względu zalecany jest kobietom w czasie ciąży i karmienia piersią. Z tej samej przyczyny mieszanki dla niemowląt muszą charakteryzować się odpowiednim poziomem omega-3. Ponad to badania wykazały, że wysoki poziom DHA i innych kwasów omega-3 w diecie kobiet zmniejsza ryzyko występowania depresji okołoporodowej. Ogólnie, kwasy omega-3 poprawiają funkcje poznawcze, stąd ich suplementacja zalecana jest osobom starszym, chorym na Alzhaimera, ADHD, depresję, schizofrenię.

Tłuszcze stanowią składnik pokarmowy, który w ciągu ostatnich dziesięcioleciach okrył się niechlubną sławą, gdyż upatrywano w nich, a ściślej nadmiernej podaży, główną przyczynę powstawania otyłości. Późniejsze doświadczenia z zakresu dietetyki pokazały jednak, że to nie tłuszcze, ale nadmierna podaż węglowodanów o wysokim GI, stanowi największe zagrożenie dla sylwetki. Co ciekawe niektóre tłuszcze okazały się być pomocne w walce z zbędnymi kilogramami. Kwasy omega-3 to właśnie tłuszcze, które stymulując brunatną tkankę tłuszczową (odpowiada za efekt termogeniczny)  pomagają pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Kwasy omega-3 wpływają silnie antyzapalnie, dzięki czemu poprawią odporność organizmu, a nawet działają antynowotworowo. Omega-3 chronią przez alergiami i astmą.

Ze względu na antyzapalny wpływ omega-3, stanowiąone doskonałe wsparcie dla stawów, szczególnie w przypadku ich reumatoidalnego zapalenia. Poza tym omega-3 to składnik mazi stawowej, od której jakości i składu zależy funkcjonowanie stawów.

Poprawiając wrażliwość komórkową na insulinę i glukozę, kwasy omega-3 zostały docenione także jako element działań prewencyjnych i leczniczych w przypadku cukrzycy II typu.

omega 3_kwasy tłuszczowe_działanie_zastosowanie_algi

Omega – 3 – jak stosować

Niska podaż omega-3 wraz z naturalnym pożywieniem powinna skłaniać każdego do suplementacji kwasami omega-3. Główną przyczyną zmniejszonej ilości omega-3 jest spadek spożycia ryb, obniżenie jakości mięsa gatunków ryb hodowlanych, zanieczyszczenie zbiorników wodnych metalami ciężkimi.

Omega-3 to kwasy tłuszczowe bardzo wrażliwe na działanie różnych czynników uszkadzających szczególnie wysokiej temperatury. Z tego względu powinny one być spożywane wyłącznie na zimno. Wszelkie kulinarne zabiegi związane z stosowaniem wysokiej temperatury niestety nie tylko niszczą zdrowe i cenne omega-3, ale co gorsze powodują przekształcanie ich w niebezpieczne kancerogenne związki. Dlatego czasem lepiej i bezpieczniej dostarczyć omega-3 pod postacią suplementu Super Omega-3.

Kwasy omega-3 w postaci suplementu powinny szczególnie używać osoby na dietach niskokalorycznych i niskotłuszczowych, borykające się z problemami sercowo – naczyniowymi. Decydując się na suplement omega-3 wybieraj zawsze taki o prawidłowej proporcji kwasów EPA do DHA oraz wysokiej dawce tokoferoli (np. witaminy E) jak Super Omega-3 firmy Trec Nutrition. Suplement omega-3 należy zawsze przyjmować razem z pożywieniem w dawce dostosowanej indywidualnie mieszczącej się w przedziale 200 mg – 4 g na dobę.

super omega-3_kwasy omega_zastosowanie_działanie

POLECAMY RÓWNIEŻ