Witamina D3 – objawy i skutki niedoboru

26 Cze 13:14

Właściwości witaminy D3

Główną funkcją witaminy D3 jest regulowanie prawidłowej mineralizacji kości. Witamina D3 jest niezbędna do kostnej absorpcji dwóch najważniejszych minerałów, które odpowiadają za strukturę kości: wapnia i fosforu. W tym względzie wpływa także na prawidłowe funkcjonowanie zębów.

Witamina D3 hamuje rozwój gruczołów przytarczycznych, które produkują hormon PTH zwiększający uwalniania wapnia z kości.

Witamina D3 korzystnie wpływa na układ nerwowy, przewodnictwo nerwowo – mięśniowe. Ta ważna witamina rozpuszczalna w tłuszczach odpowiada także za prawidłową pracę układu odpornościowego.

Witamina d3

Witamina D3 – źródła pokarmowe

Witamina D3 występuje w pokarmach pochodzenia zwierzęcego. Zasobne w witaminę D3 są różne gatunki ryb, szczególnie tych tłustych, jak: łosoś, śledzie, tuńczyk, makrela, sardynki. Powszechnym źródłem witaminy D są jaja, a szczególnie część żółtkowa, która niesłusznie okryła się złą sławą za sprawą cholesterolowej tyrady. Żółtko to cenne źródło witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, w tym witaminy D3, oraz cennych substancji obniżających cholesterol (np. kwasy omega- 3).

Witaminę D3 znajdziemy także w olejach z wątrób określonych, tłustych gatunków, ryb, wątrobie wieprzowej, serze. Wiele produktów jak np. margaryny, płatki śniadaniowe są wzbogacane w witaminę D3. Pomimo tego niedobór witaminy D3 stał się w ostatnich latach poważnym, społecznym problemem zdrowotnym.

Niedobór witaminy D3 – objawy

Bez witaminy D3 kości stają się słabe, podatne na złamanie i odkształcenia. U dzieci dochodzi do krzywicy, zaś u dorosłych deficyt witaminy D3 może prowadzić do dwóch degradacyjnych procesów kośćca: osteomolacji i osteoporozy. W pierwszym przypadku kości ulegają rozmiękczaniu w wyniku którego dochodzi do ich patologicznych odkształceń, które prowadzą do powstawania trwałych wad postawy, zaburzeń motoryki. Osteoporoza wywołana niedostatkiem witaminy D3 powoduje obniżenie gęstości kości, w wyniku którego stają się one podatne na złamania, nawet przy niewielkim obciążeniu.

Wśród objawów, które powinny nas zaniepokoić, gdyż mogą świadczyć o  niedoborze witaminy D3 możemy wymienić: choroby przyzębia, bóle kostno – stawowe, objawy ze strony układu pokarmowego (obniżony apetyt, biegunka, dziwny posmak w jamie ustnej).

Niedobór witaminy D3 odbija się szczególnie negatywnie na aparacie kostnym, ale może nieść ze sobą szereg innych, poważnych skutków.

Witamina d

Niedobór witaminy D3 może mieć poważne skutki

Niedobór witaminy D3 odbija się nie tylko na funkcjonowaniu kości i zębów, ale może mieć bardziej dalekosiężne konsekwencje. W przypadku płodów i dzieci do 12 roku życia witamina D3 jest ważnym faktorem odpowiedzialnym za prawidłową pracę układu  nerwowego, rozwój mózgu.

Niedobór witaminy D3, z uwagi na jej powiązania z układem odpornościowym, może zwiększać ryzyko infekcji, wystąpienia chorób autoimmunologicznych jak choroba  Hashimoto, reumatoidalne zapalenie stawów, łuszczyca. Jako, że witamina D3 stymuluje tarczycę do pracy, jej niedobór może sprzyjać rozwojowi otyłości i chorób z bloku metabolicznego, które są ściśle z nią powiązane (cukrzyca, choroby układu krążenia).

Niedobór witaminy D3 może prowadzić na nadprodukcji gruczołów przytarczycznych. Uwalniany przez nie hormon PTH będzie zwiększał utratę wapnia z kości. Skutkiem będzie nie tylko postępująca demineralizacja kości ale także tworzenie złogów wapniowych (np. kamica nerkowa), zaburzenia wodno – elektrolitowe (zbyt wysoki poziom wapnia we krwi).

Dawkowanie witaminy D3

Zalecenia prawidłowego dawkowania witaminy D3 uzależnione będą od wieku, regionu zamieszkiwania, stylu życia. W przypadku dzieci do 12 miesiąca życia sugeruje się dawkę 400 JM (około 10 mcg), potem ilość ta powinna wzrosnąć do 600 JM (15 mcg). W przypadku osób starszych, szczególnie po 70 roku życia, proponowana jest dawka 800 JM (20 mcg).

Witamina D może być syntetyzowana przez skórę z cholesterolu pod wpływem promieni słonecznych. Stąd z deficytami D3 najczęściej mamy najczęściej do czynienia jesienią i zimą. Biorąc pod uwagę zanieczyszczeniach powietrza, problem smogu, o suplementacji witaminą D3 warto pamiętać przez cały rok. Porcja Vit. D3 +K2 to wysoce przyswajalna postać witaminy D3 połączonej z tłuszczem MCT, który wydatnie zwiększa jej ustrojową absorpcję.

POLECAMY RÓWNIEŻ