Błonnik – dlaczego jest tak ważny w diecie?

10 Sie 14:49

Błonnik – kompleks substancji pochodzenia roślinnego, których nasz organizm nie jest w stanie strawić. Mimo to odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu przewodu pokarmowego. Błonnik wchłania wodę i pęcznieje w żołądku, dając uczucie sytości, ale nie dostarcza kalorii. Dieta bogata w błonnik zapobiega cukrzycy, miażdżycy oraz otyłości. Można go znaleźć w pieczywie, makaronie, ryżu, płatkach owsianych, warzywach, truskawkach, malinach, porzeczkach, grejpfrutach, jabłkach, gruszkach i morelach.

Dlaczego błonnik jest tak ważny dla naszego zdrowia?
Najnowsze badania dowodzą, że jedzenie dużych ilości błonnika zapobiega odkładaniu tłuszczu wokół narządów wewnętrznych.

Błonnik a tkanka tłuszczowa
Badania wykazują, że spożywanie dużych ilości błonnika może zmniejszyć ilość tłuszczu odkładanego w okolicach brzucha.

Błonnik rozpuszczalny
Błonnik rozpuszczalny może być rozpuszczony w wodzie, tworząc pewnego rodzaju żel. Błonnik ten skraca czas przechodzenia żywności przez układ pokarmowy. Źródła rozpuszczalnego błonnika to m.in. rośliny strączkowe (soja, fasola, groch), jagody, jabłka, banany, niektóre warzywa i łupiny roślin zbożowych.

Błonnik nierozpuszczalny
Błonnik nierozpuszczalny zwiększa ilość stolca i czas przechodzenia żywności przez układ pokarmowy. Źródła błonnika nierozpuszczalnego: produkty pełnoziarniste, orzechy, otręby, nasiona i skórki niektórych owoców i warzyw.

Przeciwwskazaniem do stosowania diet wysokobłonnikowych są np: stany zapalne żołądka, trzustki, dróg żółciowych i jelit, stany niedoborowe białka i składników mineralnych, nieżyty przewodu pokarmowego, wrzody żołądka i dwunastnicy, choroby zakaźne.

W skrócie – Działanie błonnika
1. Usprawnia pracę układu pokarmowego
2. Zapobiega zaparciom i biegunkom
3. Wchłania wodę i przyspiesza usuwanie niestrawionych resztek pokarmowych
4. Sprzyja redukcji masy ciała przez:
a) wydłużenie czasu rozdrabniania i żucia pokarmu, (uczucie sytości)
b) utrudnianie trawienia i wchłaniania (zwiększając masę kału)
c) daje uczucie sytości związane z wypełnieniem i pęcznieniem w żołądku;
d) zwiększa wydalanie tłuszczu z kałem.
5. Normalizuje zaburzenia gospodarki węglowodanami przez:
a) stabilizację poziomu glukozy we krwi (hamowanie apetytu na słodycze)
b) obniżenie wchłaniania węglowodanów
6. Obniża poziom cholesterolu we krwi
7. Obniża ryzyko chorób serca
8. Oczyszcza organizm z toksyn i metali ciężkich

POLECAMY RÓWNIEŻ

Brak komentarzy

Nikt jeszcze nie skomentował