CO JEŚĆ NA KOLACJĘ? Co jeść przed snem, żeby nie przytyć: Przykłady

29 Paź 13:00

W ciągu całego życia przesypiamy ok. 25 lat. Jakość snu ma znaczenie.  Co jeść na kolację? Jeżeli dostarczymy organizmowi odpowiednich składników odżywczych, uruchomią one mechanizmy, dzięki którym wybudzamy się wypoczęci i zregenerowani. Składniki te znajdują się we wielu produktach spożywczych, z których możemy skomponować doskonałą kolację.

„Kładę się spać o północy, nie za późno na posiłek?”

Mit, żeby zjadać kolację spożywać najpóźniej o 18:00, został dawno obalony. Niezależnie o której skończysz trening fizyczny, posiłek potreningowy jest koniecznością.. Zakładając, że idziesz spać np. 01:00, zjedzenie kolacji o 18:00 nie wystarczyłoby na zapewnienie organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych na całą noc. A zatem : co jeść na kolację przed snem?

Co jeść na kolację, żeby dobrze spać?

GABA – kwas gamma-aminomasłowy – stanowi główny składnik wielu suplementów wspomagających sen. Ma działanie relaksujące, umożliwia głęboki nocny odpoczynek, pozytywnie wpływając na działanie układu nerwowego. Stabilizuje ciśnienie krwi, zapobiega bólom i zmniejsza ryzyko wystąpienia skurczów mięśni podczas ćwiczeń fizycznych. GABA w organizmie syntetyzuje się z kwasu glutaminowego, który występuje w dużych ilościach np. w żelatynie.

Na jakość snu wpływa także tryptofan, który jest prekursorem serotoniny w organizmie. Produktami bogatymi w tryptofan są np. jaja, drób, ryby, fasola.

Co jeść na kolację: regeneracja

Skład ostatniego posiłku w ciągu dnia może podkręcić procesy regeneracyjne. Badania pokazują, że spożycie przed snem kazeiny (białka mlecznego) skutecznie wspomaga syntezę mięśni. Jedzenie przed snem węglowodanów prostych powoduje skrócenie czasu zasypiania, a jeśli przed snem wykonywana była aktywność fizyczna, dodatkowo wspomaga to odbudowę glikogenu.

Co jeść na kolację, żeby nie przytyć?Co jeść na kolację Propozycje dań

Warto przed snem wypić zieloną herbatę. Zawarte w niej katechiny mogą zwiększać termogenezę, oksydację kwasów tłuszczowych i zmniejszać odkładanie tłuszczu. Żeby herbata nie była zbyt pobudzająca, warto zalać liście na chwilę, wylać pierwszy napar zawierający najwięcej teiny, a następnie przygotować drugi – delikatniejszy. Podobne działanie do katechin ma kapsaicyna – zawarta np. w chili czy pieprzu cayenne.

Wpływ na obniżenie masy ciała wykazuje także tyrozyna. Powoduje ona obniżone odczucie głodu, wzrost sytości i zwiększenie oksydacji kwasów tłuszczowych. Produktami bogatymi w tyrozynę są m.in. mięso, jaja, ryby, nasiona roślin strączkowych.

Co jeść przed snem, żeby nie przytyć? Dobrym pomysłem może być jajecznica z fasolką popita zieloną herbatą.

Co jeść na kolację, żeby zmniejszyć stres

Kłącze kozłka lekarskiego, zwanego potocznie walerianą, wykazuje działanie wyciszające. Wiąże się z receptorami GABA typu A, wywołując efekt uspokojenia i regulując nadmierne pobudzenie układu nerwowego. Na obniżenie stresu wpływają też antyoksydanty zawarte w dużych ilościach w warzywach i owocach, szczególnie w tych o intensywnych kolorach: żółtym,  pomarańczowym, czerwonym (z prowitaminą A), w owocach jagodowych (z witaminą C), w oliwkach i awokado (witamina E).

Działanie uspokajające wykazują również produkty bogate w magnez, który stymulując aktywność N-acyltransferazy serotoniny (antagonisty receptorów GABA) wspomaga produkcję melatoniny odpowiedzialnej za regulację rytmów dobowych, snu i czuwania. Magnez występuje w dużych ilościach w kakao, kaszy gryczanej, orzechach laskowych.

Co jeść na kolację, żeby obniżyć poziom stresu? Proponujemy smoothie na bazie herbaty ziołowej, owoców i awokado, posypane orzechami.

 

POLECAMY RÓWNIEŻ

Brak komentarzy

Napisz komentarz