Komosa ryżowa (quinoa) – Właściwości i zastosowanie

15 maja 11:14

Komosa ryżowa (quinoa, ryż peruwiański) należy do grupy pseudozbóż, tzn. do roślin, których nasiona zawierają dużo skrobi, ale nie są zbożem. Roślina ta zyskuje coraz większą popularność dzięki jej prozdrowotnym właściwościom i dobremu smakowi. Doceniają ją eksperci dietetyczni, jak również szefowie kuchni.

Komosa ryżowa – Co zawiera?

Komosa ryżowa pochodzi z Ameryce Południowej, gdzie jest nazywana „świętym zbożem Inków” czy „matką zbóż”. Nasiona tej rośliny są źródłem pełnowartościowego białka, zdrowych kwasów tłuszczowych, witamin i składników mineralnych.
Quinoa zawiera też:
* saponiny, przez co wykazuje działanie przeciwalergiczne, przeciwgrzybiczne i przeciwwirusowe
* flawonoidy (głównie kwercetyna i kampferol), dzięki czemu roślina wykazuje właściwości antyoksydacyjne.

Komosa ryżowa – Źródło białka

Quinoa warto włączyć do diety głównie ze względu na wysoką zawartość wysokiej jakości białkaroślinnego, które jako jedno z nielicznych białek roślinnych zawiera pełen profil aminokwasów egzogennych. Dlatego właśnie komosa ryżowa może być alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego w diecie wegetarian.

komosa ryżowa

Komosa ryżowa – Odchudzanie

Komosa ryżowa świetnie znajduje zastosowanie w diecie odchudzającej. Posiada niski indeks glikemiczny i wysoką zawartość błonnika, co sprzyja odchudzaniu. Ponadto jest pokarmem bezglutenowym, dlatego sprawdzi się także u osób chorujących na celiakię (nadwrażliwość na gluten).

Komosa ryżowa – Przepisy

Komosę ryżową można wykorzystać na wiele sposobów.
Do wyboru są 3 rodzaje ziaren quinoa: białe, czerwone i czarne. Każde z nich ma inny smak i inaczej się je przygotowuje. Wszystkie ziarna po ugotowaniu mają jednak białe ogonki.komosa quinoa

* Quinoa biała – jest najdelikatniejsza w smaku i podczas gotowania najbardziej pęcznieje. Przed gotowaniem quiona należy wypłukać na sitku, zalać wodą i gotować ok 10-15 min. Quinoa jest gotowa, gdy jej ziarna robią się przeźroczyste, a białe ogonki wyraźnie widoczne.

* Quinoa czerwona i czarna – nie pęcznieją podczas gotowania, po ugotowaniu są lekko twarde i Świetnie nadają się jako dodatek do sałatek, jogurtów czy zup. Gotuje się je ok 20 minut.

Komosa ryżowa ma lekko smak słodyczy, dlatego świetnie nadaje się do przygotowywania dań głównych, jak i deserów. Komosą ryżową z powodzeniem można zastąpić ryż, kaszę, ziemniaki i makarony.

POLECAMY RÓWNIEŻ

Brak komentarzy

Nikt jeszcze nie skomentował