Młody zielony jęczmień – Właściwości i zastosowanie

29 Lut 15:42

Jęczmień, z którego powstaje dobrze znany zielony proszek zbierany jest około siódmego tygodnia od wykiełkowania. Suszenie odbywa się szybko i w niskiej temperaturze, aby nie stracił on swoich wartości odżywczych. Tak powstały proszek z jęczmienia spożywa się w postaci soku-miesza się go z wodą. Dodatkowe punkty młody jęczmień zdobywa podczas uprawy: jako tzw. power food nie jest modyfikowany genetycznie, za to uprawia się go na terenach czystych biologicznie. Preparaty z młodym jęczmieniem są pozbawione sztucznych dodatków, konserwantów, aromatów i barwników.

          Wiele publikacji przedstawia kolejne właściwości młodego jęczmienia: odchudza, wzmacnia układ krążenia, odkwasza organizm, działa przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie, pomaga w walce z rakiem. A teraz po kolei.

          mlody_zielony_jeczmien_marchewMłody jęczmień zaliczany jest do kategorii tzw. ,,superfoods”. Zawiera kompletny zestaw witamin, minerałów i aminokwasów. Ponadto stanowi naturalne źródło wapnia, potasu, magnezu, żelaza oraz kwasu foliowego. Ma w składzie również witaminy C, E, B1, B2, B6, beta-karoten. Oprócz tego pomaga zwalczać wolne rodniki tlenowe, które w dużej mierze odpowiedzialne są za starzenie się skóry. Odpowiada za to 2″-O-glikozylisowiteksyn – silny przeciwutleniacz, działający nawet 500 razy intensywniej niż witaminy E, przyczyniając się w ten sposób do efektywniejszego opóźniania procesów starzenia.

       Młody jęczmień uważany jest także za doskonały środek na oczyszczanie organizmu z toksyn. Bardzo wysoka zawartość błonnika pomaga regulować przemianę materii, oczyszcza jelita, co powoduje, że składniki odżywcze są lepiej wchłaniane. Według naukowców z uniwersytetu tokijskiego cząsteczki wchodzące w skład soku z zielonego jęczmienia wykazują wyjątkową zdolność odbudowywania DNA komórkowego, a to oznacza, że sok ów regeneruje uszkodzone geny i może odbudowywać również uszkodzone struktury naszej skóry.

        mlody_zielony_jeczmien_bieganiePreparaty z zielonego jęczmienia są polecane osobom pragnącym schudnąć ze względu na wysoką zawartość błonnika, jak również witamin i składników mineralnych. Rozpuszczalne frakcje błonnika pokarmowego zawarte w młodym jęczmieniu zwiększają uczucie sytości i opóźniają opróżnianie żołądka. Natomiast błonnik nierozpuszczalny pobudza perystaltykę jelit, zapobiegając zaparciom, które często pojawiają się u osób w trakcie odchudzania. Jednak preparaty z zielonego jęczmienia to środki wspomagające odchudzanie, nie zastąpią odpowiednio zbilansowanej diety i aktywności fizycznej.

         Siłą młodego jęczmienia jest jego kolor. Trzeba wiedzieć, że chlorofil pomaga w walce z anemią. Pobudza produkcję hemoglobiny we krwi, dzięki czemu krew jest lepiej natleniona. Wzmacnia tkanki, w tym serce i naczynia krwionośne. Ten sam chlorofil pomaga zwalczać stany zapalne organizmu, zwłaszcza jamy ustnej oraz skóry. Jednocześnie dobrze działa na stawy. Stosowany zaś na zewnątrz przyspiesza gojenie się ran.

Wiele źródeł podaje, że młody jęczmień może pomagać w leczeniu nowotworów. Niestety na chwilę obecną nie ma żadnych rzetelnych badań potwierdzających tę teorię. Na pewno można mówić o wspomaganiu i profilaktyce. Regularne oczyszczanie i odkwaszanie organizmu są na pewno działaniami, które pomagają utrzymać organizm w dobrym zdrowiu i mogą przeciwdziałać pojawieniu się niektórych nowotworów.

          Młody jęczmień szczególnie polecany jest: dla osób na diecie odchudzającej, diabetyków, osób z anemią, osłabionych, zmęczonych, dla osób z podwyższonym cholesterolem oraz chorobami układu krążenia.

         mlody_zielony_jeczmien_zupaMłody zielony jęczmień można przyjmować w różny sposób i w różnych dawkach. Raz dziennie na czczo (20 minut przed posiłkiem) w postaci napoju. Raz dziennie, wokalu warzywnym lub owocowym w ramach śniadania. 3 razy dziennie po łyżeczce przed posiłkami. Można również dodawać go do dań (np. zup). Należy jednak przy tym pamiętać, że muszą być one wystudzone.

       Spójrzmy jeszcze na skład chemiczny młodego jęczmienia. W 100g (315 kcal) porcji znajdziemy 30-40g białka, 25-35g węglowodanów przyswajalnych, 3-6g błonnika, 3-4g tłuszczu oraz 457mg witaminy C, 0,4mg tiaminy, 2,4mg ryboflawiny, 3,6mg niacyny, 17,8mg pirydoksyny, 5,1mg kwasu pantotenowego.

      mlody_zielony_jeczmien_kiełki Jak już wspomniano zawartość białka w sproszkowanym młodym jęczmieniu wynosi około 30-40g w 100g. Jaki jest skład aminokwasowy tego białka? Kwas glutaminowy, kwas asparaginowy, alanina, leucyna, lizyna, prolina, fenyloalanina to tylko niektóre z aminokwasów występujących w młodym jęczmieniu. Znaleźć w nim możemy aminokwasy egzogenne, niezbędne dla człowieka, które muszą być dostarczane z pożywieniem, takie jak wspomniana wyżej leucyna czy fenyloalanina. Producenci często podają zawartość chlorofilu, która wynosi ok. 300 mg w 100 g produktu.

Proszek z trawy jęczmiennej jest dość drogi. Dlatego dobrą alternatywą dla młodego jęczmienia wydają się kiełki, które z powodzeniem można przygotować samemu w domu, a które również wzbogacają naszą dietę w witaminy, minerały i antyoksydanty.

POLECAMY RÓWNIEŻ

Brak komentarzy

Napisz komentarz