Jak przestać podjadać i schudnąć

23 Lis 15:55

Ciągłe podjadanie może być przyczyną występowania problemów w utracie wagi. Spożywane przez nas produkty zawierające węglowodany powodują wzrost stężenia glukozy we krwi – trzustka w odpowiedzi wydziela insulinę. Następuje transport glukozy do komórek.

Upraszczając – kiedy non stop podjadamy – nadmiar glukozy jest transportowany do komórek tłuszczowych i tyjemy. Po każdym dużym skoku cukru we krwi następuje jego spadek i znowu mamy ochotę coś przegryźć – wpadamy w błędne koło ciągłego podjadania. Nie ma wtedy szans, aby aktywował się glukagon – hormon antagonistyczny do insuliny, który między innymi pomaga utleniać kwasy tłuszczowe.

tluszcze

Co jest przyczyną napadów głodu?

Napady głodu często są spowodowane zbyt rygorystyczną czy monotonną dietą. Kiedy nie dostarczamy dla naszego organizmu odpowiedniej dawki różnorodnych pokarmów mogą dopaść nas nagłe napady głodu, których nie będziemy w stanie powstrzymać. U wielu osób chęć na podjadanie występuje również w stresowych sytuacjach.

Jak sobie z tym radzić?

Przeanalizuj swój system odżywiania i odpowiedz sobie na kilka pytań:

 

  • Czy twoje posiłki nie są za małe w stosunku do Twojego zapotrzebowania kalorycznego?

Po małym posiłku za chwilę możesz znów poczuć głód i zamiast zjeść zaplanowaną ilość posiłków będziesz non stop podjadać to, co akurat będzie pod ręką.

  • Czy jesz odpowiednią ilość warzyw?

Warzywa stanowią świetne dopełnienie posiłków dostarczając przy tym bogactwa minerałów i witamin. Dobrze żeby warzywa znalazły się w niemal każdym posiłku. Różnorodność smaków i kolorów pozwoli na uzupełnienie wszelkich niedoborów.

  • Czy w twojej diecie nie brakuje zdrowych źródeł tłuszczu?

Tłuszcze dają nam największe uczucie sytości, satysfakcji z posiłku i są niezbędne dla naszego zdrowia. Zdrowe źródła tłuszczu to między innymi: awokado, oliwa z oliwek, olej kokosowy, żółtka jaj, tłuste ryby itd.

  • Zastanów się czy twoja chęć na podjadanie nie uruchamia się w stresowych sytuacjach?

Wiele osób chcąc sobie w pewien sposób zrekompensować stresową sytuację, czy odwrócić od niej uwagę sięga po przekąskę. Słodkie przekąski dają chwilowe uczucie przyjemności jednak po chwili powodują poczucie winy a na dłuższą metę mogą okazać się zgubne dla naszego zdrowia czy wagi.

warzywa

W takiej sytuacji przydatne mogą się okazać techniki radzenia sobie ze stresem. Wybór sposobu na poradzenie sobie ze stresową sytuacją jest kwestią indywidualną: niektórym pomoże aktywność fizyczna: spacer, bieganie, ćwiczenia czy taniec innym techniki relaksacyjne, medytacja czy zajęcie się swoją ulubioną czynnością jak np. czytanie książki.

Jeżeli pomimo zastosowania się do powyższych wskazówek nadal będziesz miała napady głodu to postaraj się być przygotowana na taką sytuację mając przy sobie zawsze jakąś zdrową przekąskę, po którą możesz sięgnąć w kryzysowej sytuacji. 🙂

 

 

POLECAMY RÓWNIEŻ

Brak komentarzy

Napisz komentarz